سهر

سهر

سهر در گویش دو سه هزار سال پیش یعنی قرمز یا فولاد گداخته و در جنوب سهر چند تپه قرمز رنگ وجود دارد که نقطه آغازین سهر از چشمه کنار تپه بوده است و به همین علت نام این روستا سهر 'گردیده است.
سهر

سهر

سهر در گویش دو سه هزار سال پیش یعنی قرمز یا فولاد گداخته و در جنوب سهر چند تپه قرمز رنگ وجود دارد که نقطه آغازین سهر از چشمه کنار تپه بوده است و به همین علت نام این روستا سهر 'گردیده است.

ولادت امام سجاد (ع) مبارک

امشب ای اهل دعا روح دعا می آید / پسر خامس اصحاب کسا می آید
مؤمنین گرد هم آیید به محراب دعا /  صف ببندید که مولای شما می آید

خدا امشب ولیّش را ولی داد / جمالی منجلی نوری جلی داد
حسین بن علی چشم تو روشن / که امشب بر تو ذات حق علی داد
شب وجد امـام عالـمین است / که میلاد علی بن الحسین است

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد



ابومحمد و ابوالحسن از کنیه‏های ایشان و مشهورترین القابش، زین العابدین، سیدالعابدین و سجاد است. مادر وی شهربانو (شاه زنان) دختر یزدگرد سوم می‏باشد.
حضرت زین العابدین در دو سال پایانی دوران حکومت جدّشان، حضرت علی علیه السلام به دنیا آمدند. و همچنین در حدود ده سال از امامت عمویش حضرت مجتبی علیه السلام و ده سال هم از دوران امامت پدر بزرگوارشان، را درک کردند که این امر سبب شد سه امام راستین به پرورش و تربیت او همت گمارند و دنیایی از فضایل اخلاقی و قداست ها بپرورانند و این موقعیتی بود که برای کم تر پیشوایی واقع می شد.
امام زین العابدین علیه السلام در میدان عبادت و بندگی نسبت به خداوند یکتا، گوی سبقت را از همگان ربود، تا آن جا که همه معترفند که او آقا و زینت عبادت کنندگان بود. آن قدر به پیشگاه خداوند پیشانی بر خاک سایید که همۀ مواضع سجده اش پینه بست و به همین خاطر آن بزرگوار را ذوالثفنات (دارای پیشانی پینه بسته) نامیدند.


آیات و روایات متناسب با ولادت امام سجّادعلیه السلام:

امام صادق(ع):
کانَ عَلیُّ بنُ الحُسَینِ‏علیه السلام إذا قامَ فِی الصَّلوةِ کَأَنَّهُ ساقُ شَجَرَةٍ لایَتَحرَّکُ مِنهُ شَی‏ءٌ إلّا ما حَرَّکَهُ الرِّیحُ مِنهُ
امام سجّادعلیه السلام هرگاه به نماز می ایستاد چنان تنه درختی بود که چیزی از آن نمی‏جنبید مگر آنچه را که باد می‏جنباند


روایاتی از امام سجاد (علیه السلام):

مُجالَسَةُ الصّالِحینَ داعِیَةٌ إلَی الصَّلاحِ
همنشینی با صالحان ، به سوی صلاح رهنمون می‏شود

وَیلٌ لِمَن غَلَبَت آحادُهُ أعشارَهُ
وای به حال کسی که یکانش (گناهان) بر ده‏گانش (نیکی‏ها) چیره شود


از وصایای امام سجاد علیه السلام به امام باقر علیه السلام:

پسرم ! با پنج کس دوستی مکن و سخن مگو و هم سفر مباش: 1- دروغ گو، که دور را به تو نزدیک و نزدیک را از تو دور می سازد 2- فاسق، چون تو را به لقمه ای یا کم تر از لقمه ای می فروشد. 3- بخیل، که بدان چه از مال او سخت نیازمندی، از تو دریغ می کند. 4- احمق، چه او می خواهد به تو سود برساند، در حالی که زیان می رساند. 5- کسی که قطع رحم کند، که او را در سه جای کتاب خدا لعنت شده یافتم

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد